...

Wat is content marketing?

Van likes naar vragen

Laat ik bij het begin beginnen. Voordat ik uitleg wat content marketing nu daadwerkelijk is neem ik je eerst even mee naar een situatie die kortgeleden plaatsvond.

Onlangs plaatste ik op Instagram dat ik mijn bedrijf had ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Trots vertelde ik dat ik een content marketing onderneming ben gestart. Op die post kreeg ik veel likes, hartjes en felicitaties.

Tijdens carnaval kwam ik allerlei bekenden tegen die mij ook in real life feliciteerden, echter vroegen ze bijna allemaal meteen: “Maar wat doe je dan als content marketeer” of “Ik moest het even Googlen maar snap nog niet helemaal wat je nou doet.”

Ik vond dit dus heel interessant. Content marketeer is dus helemaal niet zo bekend als bijvoorbeeld SEO specialist. Mijn ideale klanten weten misschien niet dat ze mij nódig hebben omdat ze niet eens weten dat mijn beroep bestaat. Eerlijk gezegd wist ik 2 jaar geleden ook niet dat mijn droomberoep content marketeer heet. Ik deed het allemaal al, maar voor mij had het beestje geen naam.

wat doet een content marketeer

De simpele definitie van content marketing

Nu kan ik het bruggetje slaan naar wat een content marketeer nou precies doet. Ik doe het in mijn eigen woorden en Jip en Janneke taal zodat je het ook echt begrijpt. Komt ‘ie:

Een content marketeer trekt met sterke teksten, online strategieën en door het toevoegen van waarde áán de content de ideale klant aan voor bedrijven.

Het woord de ideale klant staat met een reden dikgedrukt. Vaak weten ondernemers namelijk niet wie hun ideale klant is omdat ze overspoeld zijn door de dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor hebben ze niet altijd een vogelperspectief over hun bedrijf. Logisch, ze kunnen ook niet alles. En daar is tadaah, de content marketeer voor. Die helpt allereerst met het definiëren van die ideale klant. En zodra die helder is doet een content marketeer alles om die ideale klant binnen te halen. Kort door de bocht, om keiharde euro’s te verdienen. 

Om dit voor elkaar te krijgen wordt er eerst een analyse gedaan en een strategisch plan opgesteld om de bestaande content te verbeteren en nieuwe content te creëren. Hierbij moet je denken aan:

  • blogs
  • nieuwsbrieven
  • social media
  • infographics

Daarnaast heeft een goede content marketeer ook een schrijftalent én kennis van zoekmachineoptimalisatie. Zo worden er ook goede teksten geschreven die niet alleen converteren, maar ook goed scoren in de zoekmachines. Denk hierbij aan:

  • websiteteksten
  • SEO-teksten
  • product beschrijvingen
  • advertentieteksten

“Wat voor jou heel logisch is, is voor jouw ideale klant misschien wel helemaal niet logisch.”

Content is king

Leuk feitje is dat ondernemers vaak hun eigen visie heel logisch vinden. (Been there, done that). En dat is goed, dat moet ook. Maar vaak mist het schakeltje naar het aantrekken van de juiste klanten. Je kunt een geweldig product hebben, een website die er fantastisch uitziet, maar als jij het verkeerde verhaal vertelt verkoop je weinig. 

Een voorbeeldje uit mijn eigen zakelijke verleden.

Ik heb een eigen onderneming in de verkoop van hout beton schuttingen gehad. Een websitebouwer (geen marketeer) waar ik een offerte had aangevraagd had het idee om een aantal verschillende schuttingen op een website te zetten en daarmee was het klaar. Je verkoopt schuttingen, dat is dan toch genoeg, zul je misschien denken. Zo gaat het vaak, ondernemers nemen niet de tijd om over hun ideale klant ná te denken.

Maar ik had wél nagedacht over mijn ideale klant. En dat was een klant die niet beknibbelde op een schutting. Die iets bijzonders wilde, niet alleen qua schutting, maar ook qua klantervaring. En ik wilde dat die klant daar ook voor zou willen betalen. Hier heb ik vervolgens ook de hele marketing op ingezet en de website op gebouwd. “Shoppers” die voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten werden er op die manier al uitgefilterd. De online ervaring was zo gebouwd dat het als een luxe en heel persoonlijk aanvoelde. Het werd zo’n succes dat we keihard groeiden. Van € 250k naar € 1,5 miljoen omzet binnen 2 jaar tijd. 

Als ik niet had nagedacht over mijn ideale klant dan was mijn website “gewoon” een website geweest met schuttingen erop. Bovendien zou ik veel tijd hebben besteed aan het opstellen van offertes en het voeren van verkoopgesprekken zonder resultaat.

Dus, wil jij je omzet en marges verhogen? Daar zijn uiteraard meerdere manieren voor. Maar voor mij als ex MKB’er is er maar 1 gouden formule. 

“Content is king.”

Ben jij mijn ideale klant? Ik werk het liefst met commerciële ondernemers of voor bedrijven waarbij groei het doel is. Wil je mijn expertise inzetten in jouw bedrijf? Neem contact met mij op en we gaan samen kijken wat ik voor je kan betekenen. 

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.